Returpack står inför en spännande utveckling och vi söker nu en Inköpsansvarig. Tjänsten är nyinrättad så här finns möjlighet att vara med från början och till viss del utforma tjänsten.

Om kundföretaget
Returpack AB och Pantamera
Returpack är ett spännande miljöföretag, med kontor och fabrik i Norrköping. Vi är även företaget som ligger bakom Pantamera-kampanjerna. Vi är privatägda och ägs av Sveriges Bryggerier, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelshandlarna.

Vårt uppdrag är att driva det svenska pantsystemet för aluminiumburkar och PET-flaskor, med målet att nå 90 % återvinning av förpackningarna. I vårt uppdrag ingår att:
• via information och marknadsföring uppmana till att panta mera
• genom smarta logistiklösningar samla in förpackningarna från hela landet
• administrera att panten betalas in och ut på ett säkert sätt
• säkerställa att förpackningarna återvinns till nya förpackningar

Vi vill ta ansvar för vår påverkan på omvärlden, i alla våra led. För att lyckas är våra medarbetare en nyckelresurs. Vår vision handlar om att vi ska bidra till ett hållbart samhälle genom världens bästa pantsystem. För oss betyder det bland annat att vi arbetar med att utveckla vår personal, att vi minimerar vårt avtryck på miljön, att vi utvecklar pantsystemet för att ständigt öka vår återvinning och – att vi engagerar oss i samarbeten där pantpengen kan bidra till välgörande ändamål.

Kontoret och fabriken ligger i Norrköping. Vi är ett 70-tal medarbetare med en mångfald av kompetenser; logistiker, IT-utvecklare, operatörer, marknadsförare, tekniker och ekonomer, för att nämna några. Returpack omsätter ca 2,7 miljarder kronor och är omsättningsmässigt det fjärde största företaget i Norrköping.

Inom återvinningsbranschen är Returpack ett av de största företagen och har sedan starten 1982 varit med och format branschen. Bland annat är vi är starkt pådrivande för ett fossilfritt Sverige, och har byggt upp ett av Sveriges mest kända varumärken – Pantamera.

Dina arbetsuppgifter
Som inköpsansvarig kommer du arbeta brett inom inköpsområdet vilket kommer omfatta både strategiskt och operativt inköp. I rollen ingår att leda inköp av produkter och tjänster till både interna och externa projekt, självständigt, på uppdrag av eller genom rådgivning till avtalsansvariga. Du ansvarar för samordning av inköp inklusive rapportering till Ledningsgruppen avseende efterlevnad av inköpsprocessen regelverk. Du bistår och stöttar avdelningarna med det operativa arbetet vid inköp och fungerar som avdelningarnas stöd och bollplank. Du är också sammankallande av inköpsgruppen som består av de avtalsansvariga från respektive avdelning. Du följer upp nyckeltal från processen samt arbetar med ständiga förbättringar.

Du kommer aktivt arbeta med våra befintliga och nya leverantörer för att optimera kostnader, kvalitet och leveransprecision. I rollen ansvarar du också för att beställningar och leveranser från leverantörerna sker enligt de avtal som arbetats fram tillsammans med den avtalsansvariga. Detta arbete utförs tillsammans med eller genom rådgivning till avtalsansvariga.

Som en del i tjänsten ansvarar du tillsammans med fabrikschefen för inköp till fabriken. Det innebär även att utveckla köpområdet för att säkerställa en effektiv försörjningskedja.

Du ifrågasätter och utvecklar ditt arbetsområde samt arbetar aktivt med problemlösning på både kort och lång sikt. Detta betyder att du kommunicerar avvikelserna i leveranskedjan, vilket i sin tur innebär många kontakter och nära samarbete med personer både utanför och innanför företaget. I rollen ingår även visst administrativt arbete.

Din profil
Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning inom inköp och har minst 3 års erfarenhet av inköpsrollen. Erfarenhet av att förhandla vid upphandlingar är meriterande.

Du trivs med att arbetet växlar mellan ett strategiskt och operativt inköpsarbete samt att det i tjänsten även ingår administrativa uppgifter.

Som person är du utåtriktad, pedagogisk, drivande och har god samarbetsförmåga. Du är medveten om vikten att leveranser sker i tid och med rätt kvalitet. Du tar tag i avvikelser så snart de uppstår och hanterar problem på ett strukturerat sätt.

Intresserad?
I denna rekrytering samarbetar Returpack med OnePartnerGroup. Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Så länge annonsen finns publicerad tar vi emot ansökningar. Sista ansökningsdag är den 13:e januari 2019.

Vid frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att höra av dig till Stefan Johansson, senior rekryteringskonsult på 0706 – 58 59 45.

Välkommen med din ansökan!